Thursday, March 24

adiwira


untuk beberapa hari yang lepas, aku banyak habis masa tengok belia-belia macam aku menonjolkan diri. meluahkan kritikan masing-masing terhadap sesuatu isu. semuanya memang nampak macam dah mature, means dah ada otak lah kalau tengok typing style mereka. cop cop, kenapa typing stlye? sebab mereka syok menaiplah, bukan kritik face to face guna mulut. ya, dengan kata lain dekat internet lah. ya, ya, ya tepat sekali di Facebook lah.

berbalik kepada belia-belia yang aku katakan tadi, nak dijadikan cerita, pada mulanya mereka adalah seperti satu keluarga. idea, cara fikir dan wawasan mereka pun sama. okay, mereka bergerak seiringan untuk anti akan sesuatu yang benar-benar berlaku dan mereka mula meluat bila lihatnya. contohnya aku namakannya Organisasi. tapi disebabkan kebebasan untuk berkata-kata, muncul satu individu, si A yang bijak mengatur strategi untuk buat semua atau diri sendiri berasa gembira. si A menyamar dengan bertopeng, identitinya dibuat-buat seakan-akan nampak macam bukan si A yang sebenar. kita namakannya si Atipu.

pada satu hari yang udaranya bersih, si Atipu tiba-tiba muncul dalam khalayak organisasi tu. si Atipu kata sesuatu yang sangat-sangat berlainan dengan idea dan wawasan organisasi tu. apalagi, panas hati betul lah yang lain. dalam otak mereka mula untuk memangkah kata-kata si Atipu. tapi dalam hati si Atipu, dia tergelak sendirian sebab tengok semua muka marah belaka (muka ilusi). dan dia mula rasa seronok untuk buat dan buat. yang lain pula lagi marah dengan seriusnya.

dalam kalangan mereka mereka yang ada dalam Organisasi, ada yang tak marah pun. salah seorangnya ialah si B. mulalah si B meluahkan kritikannya. si B kata bergaduh-gaduh tak ada guna, lebih baik buat diam saja. dan si B kata dia dapat menghidu yang si Atipu tu sebenarnya gurau-gurau.

yang masih marah terus marah. ada juga yang memangkah apa si B kata. ada juga yang setuju dengan si B kata. okay, terjadilah hidup berpuak-puak dalam Organisasi. puak yang memangkah si B kita namakan Makihamun. Puak yang setuju dengan si B kita namakan Rilekjela. terjadi peperangan kata-kata antara Makihamun dan Rilekjela.

tapi, semua ni berlaku di alam maya yang memerlukan mereka untuk menaip di keyboard atau keypad. masing-masing nak jadi hero. dan mereka kita namakan Adiwira Papan Kekunci atau Pahlawan Papan Kekunci. Keyboard Warrior.


itu saja. yang bawah ni cerita lain. penutup kot.
"Mungkin kita dah tak pandai bersosial. Mungkin kita dah tak pandai bercerita guna mulut dah. Mungkin." - yid
jadi kita, oh bukan kita kut, aku, aku mula blogging, atau Facebooking, atau apa-apa aja yang bukan guna mulut tapi guna jari yang bersih. secara kasarnya atau halusnya kamu boleh lihat aku yang sebenarnya ialah pendiam dan kurang berkata-kata melainkan aku dah serasi atau rapat. tapi aku lain pula bila 'berkata-kata' guna keypad atau keyboard. ya memang pun, dan aku serang peribadi seseorang lebih tajam dan pedas jika aku guna keyboard lebih-lebih lagi jika aku halimunan. wow, macam peribahasa mata pena lebih tajam dari mata pedang pun ada.

aku aktif Formspring semenjak dua menjak ni, memang seronok bertanya lagi-lagi dalam gelap :)

2 comments: